Meer ruimte voor de studentenverenigingen

27 januari 2022

Jezelf ontdekken, de wereld ontdekken, nieuwe mensen leren kennen, de bloemen buiten zetten, loskomen van je ouders en op eigen benen staan. Samen sporten, samen uitgaan. Dat is wat veel studenten van hun studietijd na de middelbare school verwachten.

Corona heeft dat beeld drastisch bijgesteld. Géén gezelligheid, géén plezier op een vereniging, geen les met elkaar. Het kon en mocht allemaal niet. Mentale klachten, eenzaamheid, overmatig drank en drugs gebruik als gevolg.

Het is zorgelijk dat Rotterdamse studenten nu al bijna twee jaar op pauze staan vanwege de corona crisis en steeds tussen wal en schip vallen. We springen op de barricade voor horeca, voor ondernemers, voor eenzaamheid onder ouderen…en de studenten dan? Onze toekomst?

Het sociale aspect is enorm belangrijk. Daarnaast ook het veiligheidsaspect. Sinds de sluiting van horeca zijn de overlastmeldingen in studentenbuurten, zoals Kralingen, omhoog geschoten door feestjes thuis. Dat gaat met een versoepeling tot 22.00 uur niet weg, want van de vereniging verhuist het feestje het gewoon weer naar de studentenhuizen. In een vereniging wordt toezicht gehouden en kunnen studenten hun verhaal kwijt. Achter de voordeur weet je niet wat er gebeurt. Daarom is het noodzakelijk dat studenten in de studentensteden meer ruimte te bieden echt cruciaal.

Daarom willen wij dat de burgemeester samen met de andere burgemeesters van de Nederlandse studentensteden een lans gaat breken voor de studenten- en studentensportverenigingen een extra uitzondering te maken zodat zij tot 12 uur ‘s nachts open mogen eventueel met de laatste twee uurtjes zonder alcohol.

Tijdens de coronacrisis hebben we al eerder aandacht gevraagd voor de goede ideeën van studenten om op een veilige manier bij elkaar te komen. Dat vraagt creativiteit en een meedenk modus van de gemeente. Daarom is het tijd dat de meedenk modus aangaat en het studentenleven op play.