Rotterdams oudejaars- en nieuwjaarsconcert op wielen

30 oktober 2020
detail iamge

ROTTERDAM - Om 2021 toch op nog een beetje op feestelijke manier te kunnen vieren - en 2020 snel te vergeten - komt de Rotterdamse VVD vandaag met een alternatief voor de gebruikelijke vuurwerkshows: “huiskamerconcerten op afstand” op 31 december en 1 januari op plekken in de hele stad.

Geen vuurwerk(shows)
Vlak na de afgelopen jaarwisseling gaf de Rotterdamse VVD te kennen dat zij voor een vuurwerkverbod zal zijn omdat zij het geweld tegen hulpverleners en de schade aan publieke eigendommen die tijdens de jaarwisseling door vuurwerk wordt veroorzaakt, niet meer voor haar rekening kon nemen. Daarmee was er voor het eerst een meerderheid in de gemeenteraad van een grote stad voor een vuurwerkverbod. Dat vuurwerkverbod is inmiddels in de APV geregeld en zal dus ook gelden bij de komende jaarwisseling. Een voorwaarde van de VVD was echter dat overal in de stad vuurwerkshows (of droneshows) gehouden zouden worden. Omdat dergelijke shows veel publiek trekken, zijn deze in het licht van de strijd tegen het coronavirus logischerwijs geschrapt. Karremans: “Het is logisch dat we op 31 december nu niet met 40.000 man op een kade of boulevard kunnen staan om naar een vuurwerkshow te kijken.” Het leek daarmee een stille jaarwisseling te worden in Rotterdam. “Maar laten we wel kijken naar wat er dan wel kan”, aldus de fractievoorzitter van de VVD.

Huiskamerconcert op afstand
Daarom diende Karremans samen met Nadia Arsieni van D66 bij de vorige raadsvergadering een motie in die het college opriep alternatieven voor de vuurwerkshows te onderzoeken. Die motie kon rekenen op een dikke meerderheid in de gemeenteraad en deze week kwam het college met het plan om bij de Erasmusbrug een grote lichtshow te houden. Daarbovenop komt de VVD dus nu met een ander alternatief dat naast de lichtshow moet plaatsvinden: Huiskamerconcerten op afstand.

Karremans: “Huur Rotterdamse artiesten van naam en aanstormend talent in om op oudjaarsdag met DJ-wagens en lichtshows langs flats en grote woningblokken, ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en studentenflats gaan. Rotterdammers worden zo vanaf hun raam of balkon op een “huiskamerconcert op afstand” getrakteerd worden op 31 december en 1 januari. Tegelijkertijd steunen we zo Rotterdamse artiesten, die door het coronavirus ook keihard geraakt worden.” Karremans ziet het al helemaal vol zich: “Even serieus: hoe vet is het om Lee Towers in een jeep door stad te zien en horen rijden met You’ll never walk alone.”

Coronaproof
Het VVD-alternatief “huiskamerconcert op afstand” is corona proof. Iedereen zal namelijk de muziek en de lichtshow gezellig moeten volgen vanaf zijn of haar balkon. Op oudejaarsavond zal in alle 14 gebieden langs flats en grote woningblokken een Rotterdamse artiest in een DJ-wagen rondrijden. Gedacht wordt aan plekken als de Esch, Laan op Zuid, Oostplein en Hooghmonde. Per aangewezen locatie zal ongeveer een half uur halt worden gehouden. Karremans: “Het absoluut niet de bedoeling om met groepen om een DJ of artiest heen te gaan staan. Daarom zal er een BOA meerijden in de DJ-wagen, die bepaalt wanneer het te druk wordt de muziek uit moet en de wagen weg moet rijden.”

Nieuwjaarsconcert
Het is de bedoeling dat op oudejaarsavond vooral DJ’s door de stad rijden en dat op 1 januari er vooral Eurovisie songfestival hits worden gezongen en bij bijvoorbeeld verzorgingstehuizen ‘gouwe ouwes’. “Dit aanbod kan heel variërend zijn, van Lee Towers en The Kik tot aan een mini Songfestival”, stelt Karremans. “Zolang iedereen maar op een veilige manier kan genieten van het nieuwe jaar”.

In de commissie Veiligheid en Bestuur worden de plannen voor de jaarwisseling besproken.

Vincent Karremans