zoeken
Nieuws

stilstaan is uitstoten, luister naar Rotterdammer

23 juli 2020
detail iamge

De frustratie was de afgelopen weken bij veel Rotterdamse automobilisten reuze groot. De oorzaak waren de verkeersexperimenten bij de Erasmusbrug, Stadsdriehoek en in het Oude Westen. Lange reistijd, geen parkeerplaats of extra files met alle irritatie van dien en niet alleen bij de weggebruikers. Ook bij ondernemers én bewoners. Het autoverkeer stond met name bij de Erasmusbrug muurvast, het vertrouwen daalde en de weerstand nam toe. Uit onderzoek van Rijnmond bleek dat bijna 75% van Rotterdam van deze experimenten af wil.

Naast de bewoners en ondernemers gaven ook de gebiedscommissie Centrum en wijkraad van Katendrecht-Wilhelminapier aan zeer ongelukkig te zijn met de gang van zaken. Ze werden niet geïnformeerd over of betrokken bij de experimenten. Ze deden zowel bij onze fractie als ook bij de wethouder een dringend advies om te stoppen met de experimenten. CDA-wijkraadslid De Vries spong zelfs op de barricaden om verkeerschaos in zijn gebied te voorkomen. Dankzij de goede samenwerking met ons eigen wijkraadslid Jaap-Jelle Vollaard waren we op tijd op de hoogte van het ongevraagde advies. Waardoor we de wethouder tijdens de commissievergadering EDEM van 8 juli onder druk konden zetten. Schoorvoetend ging ze daags erna akkoord met het afblazen van het betonblok-experiment bij de Erasmusbrug.

Om in de toekomst verkeerschaos te voorkomen en het draagvlak te vergroten diende VVD-raadslid Dieke van Groningen met steun van Denk en 50+ de motie Verkeers keep on rolling experimenten” in tijdens de voorjaarsnota behandeling in de gemeenteraad.

Tijdens de afgelopen vergaderingen heeft Dieke herhaaldelijk wethouder Bokhove (GL) aan de tand gevoeld over de experimenten en de manier waarop deze werden uitgevoerd. Stapje voor stapje boekte ze resultaten, zoals het stoppen met experiment bij de Erasmusbrug. “Het was niet alleen onmogelijk om door te kunnen rijden, het experiment was ook gevaarlijk voor de fietsen zelf en de hulpdiensten. Dan moet je stoppen”, vertelt Van Groningen. De motie biedt nu de automobilist de oplossing, Van Groningen: “Iets dat niet werkt, steun ik niet. We zijn niet doof voor de frustraties van de bewoners, ondernemers en de wijkraad. Draagvlak en goede communicatie zijn een basisvoorwaarde net als een goed uitgewerkt verkeersplan, dat stellen we veilig met deze motie”, zegt Van Groningen.

De motie redde het met hakken over de sloot: 23 voor, 22 tegen. Van Groningen kon rekenen op de steun van 50Plus, Nida, Leefbaar Rotterdam en Denk. Het CDA stemde tegen, in tegenstelling tot het werk van hun wijkraadslid De Vries. “Opmerkelijk”, noemt Van Groningen het ontbreken van de steun van CDA: “Ik werk gelukkig altijd goed samen met de gebieden. Luisteren is vooral heel belangrijk, de gebieden en wijkraden zijn de oren en ogen van de wijk. Zij wonen en werken in die wijk. Daar luister ik graag naar!”.

Doorrijden Dieke van Groningen
WORD VVD'ER