De VVD maakt gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We gebruiken advertentiecookies om u beter voor te kunnen lichten over de VVD en u gericht van informatie over de VVD te kunnen voorzien. Om uw zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, worden bepaalde persoonsgegevens gedeeld met derde partijen. Hiermee kan de VVD doelgroepen voor advertentiecampagnes meten, optimaliseren en ontwikkelen. Voor het plaatsen van deze cookies en technieken heeft de VVD uw toestemming nodig. Voor meer informatie over cookies en hoe de VVD omgaat met uw privacy kunt u hier klikken.
Evaluatie mondkapjes
21 augustus 2020De Corona-crisis treft de Rotterdamse economie hard. Daarbij geldt sinds woensdag 5 augustus bij wijze van experiment een mondkapjesplicht in het centrum, op alle grote markten en in de overdekte winkelcentra Zuidplein en Alexandrium. De evaluatie staat pas gepland na eind augustus. Dit zo snel mogelijk gebeuren en de Rotterdamse VVD wil weten wat de gevolgen zijn voor de winkeliers. Het is van belang om snel te weten of de mondkapjesplicht echt helpt om het virus weer onder controle te krijgen.
Als gevolg van deze maatregel zien winkeliers hun omzet tot soms wel 40 procent dalen. Hun klanten bezoeken nu andere winkelgebieden en gaan nog meer online winkelen. “We begrijpen de frustratie en wanhoop van deze ondernemers die het op deze manier niet vol kunnen houden”, aldus Dieke van Groningen.
De volksgezondheid behoort hoog in het vaandel staan en de bestrijding van het coronavirus gaat voor alles. Gezondheid eerst. Sterker nog, de Rotterdamse VVD maakt zich ernstige zorgen over het stijgende aantal besmettingen in onze regio. Desondanks baart deze ontwikkeling voor ondernemers ook ernstig zorgen. “Het is van belang om bij de beoordeling te weten wat de economische impact van een maatregel is. ”, stelt raadslid Tim Versnel. Dat is immers belangrijk voor de beoordeling of de inzet ook in praktijk proportioneel is en voor het behoud van het draagvlak voor maatregelen onder ondernemers en de Rotterdammers. De lockdown heeft ons juist laten ervaren hoe belangrijk de kleine ondernemers in de buurt zijn. “Het laatste wat we moeten willen is dat we juist hen de nek omdraaien”, sluit Van Groningen af.