Studenten uit de pauzestand, direct op play!

07 mei 2021

Eindelijk een lichtpuntje. Op 28 april was het eindelijk weer zo ver, de terrassen mochten weer open! Overal in de Nederlandse gemeenteraden worden debatten gevoerd over wat er nodig is voor de heropening.

In Rotterdam stond de gemeente bij de heropening van de terrassen in de startblokken. Wellicht is dat niet zo raar na al die signalen die we als gemeenteraadsleden hebben gegeven om daarvoor te zorgen. De doelgroep die we buiten beschouwing hebben gelaten al die tijd...is eigenlijk onze toekomst.

Namelijk onze studenten en de studentenverenigingen. Een doelgroep die afgelopen periode nauwelijks aanbod is gekomen. Een doelgroep die helaas ook te weinig vertegenwoordigd werd in debatten. Studenten zijn het kind van de rekening, terwijl weinig mensen dat beseffen.

Gek genoeg hebben studentenverenigingen en ook studentensportverenigingen meer gemeen met horeca dan we denken. Studenten staan net als alle horecaondernemers in de pauzestand. Zonder perspectief en ook nog zonder plek om samen te komen. Alles wat ze proberen kan niet of mag niet.

Veel studenten kampen met depressies en angsten door het sociale isolement als gevolg van de corona pandemie. Helaas is ook het drugsgebruik onder deze doelgroep ook fors toegenomen. Wat zou jij doen als je in de bloei van je leven zit en op pauze werd gezet? Je bent eindelijk de wereld aan het ontdekken, op eigen benen staan. In plaats van nieuwe vrienden te maken, zit je thuis. In plaats van te dansen in een kroeg, speel je op de Wii. Alleen! Vrienden ontmoeten of zien mag niet, een feestje net zo min. Wat was het anders toen ik ging studeren. De wereld lag aan mijn voeten en ik kon gaan en staan waar ik wilde. Zo veel mooie herinneringen en zo veel vrienden gemaakt. Dat kan nu niet. Niet zo gek dat we lallende studenten midden op de dag op straat zien. Ze willen iets, moeten iets.

Terwijl het juist voor deze groep is het cruciaal dat ze zo snel mogelijk bij elkaar kunnen komen. Steun en perspectief zijn keihard nodig. Alleen bijna niemand in de politiek vertegenwoordigd deze doelgroep. Of toch wel?

In Rotterdam kijken we wel naar onze studenten! Iedereen beseft zich dat ze het perspectief nodig hebben, dat ze ook een steuntje in de rug nodig hebben. Juist die studenten en studentensportverenigingen hebben meer met horeca dan mensen denken. Ze willen een plek waar ze veilig kunnen samenkomen. Omdat ze een vereniging zijn is het lastiger om een terrasvergunning aan te vragen.

In Rotterdam hebben we de plannen van studenten serieus bekeken. En hierdoor hebben we maatwerk kunnen leveren aan de verenigingen om terrassen op te bouwen. Dan konden ook zei op 28 april van de pauzestand af en weer op een veilige manier bij elkaar komen. Dat is een geruststelling, dat is het perspectief waar ook studenten naar op zoek zijn. We bieden ze een toekomst die ze nodig hebben.

Beetje bij beetje halen we onze horeca én studentenverenigingen uit de pauzestand, direct op play!

Ben jij student in Rotterdam en heb jij een vraag of opmerking voor ons? Stuur ons een bericht! KLIK HIER

Rotterdam sterk tijdens corona Dieke van Groningen